fbpx
onyx fox spánkové chronotypy a jak využít svého potenciálu

Jaký jste spánkový chronotyp? Využijte svůj den na maxium

Možná nevíte, co jsou to spánkové chronotypy, ale určitě znáte pojmy “ranní ptáče” a “noční sova”. Vědět, kdy jste čilí a kdy naopak v útlumu, vám nejen usnadní život, ale maximalizuje vaši produktivitu. Do jaké kategorie patříte vy?

Co je to “chronotyp”?

Slovo chronos znamená ve staré řečtině čas. Chronotyp tedy označuje, kdy jsme aktivní. Člověk je, na rozdíl od některých zvířat, tvorem denním. Tím to ale nekončí. Každému z nás tikají v těle vlastní hodinky, které určují naše biologické pochody. Proto se někdo cítí po ránu úplně nemožně a neschopně, zatímco jiný už kmitá a dělá velký kus práce. Hodiny v každém z nás ukazují jiný čas a navíc také tikají různým tempem. 

Jakmile znáte svůj chronotyp, víte přesně, jak ze svého dne vytěžit maximum.

Přesně víte, kdy:

  • Nažhavit svůj mozek a být super kreativní.
  • Si jít zacvičit si zaběhat a cítit se při pohybu skvěle.
  • Si dát šlofíka, po němž se bude cítit jako znovuzrození.
  • Sníst co hrdlo ráčí a tělo spotřebuje na energii, ne na uložení do tukových zásob.
  • Mít svůj nejlepší sex.
  • Vyjednávat v práci s bravurou a dostat ono kýžené povýšení.
  • Se pobavit o svých problémech a dostat se k jádru věci.

To a ještě mnohem víc! No nezní to jako sen? Jako něco, o čem jste měli vědět už dávno?

Jak chronotypy fungují?

Jsou dané geneticky a spjaté s vaším denním rytmem (kdy je váš mozek v pohotovosti a kdy v útlumu) a vnitřními hodinami. Konkrétně to ovlivňuje gen nazývaný PER3, který je buď delší u ranních ptáčat, nebo kratší u sov. Tento gen nejen že ovlivňuje, v kolik se probouzíte a v kolik usínáte, ale také kolik spánku potřebujete! Což je rozhodně důležitá informace. Lidé s delším genem potřebují spánku více, zatímco těm “sovám” s kratším genem stačí i kratší spánek. 

Dle nejnovějších výzkumů je ale chronotypů více, než ony stereotypní dva. Jsou hned čtyři! Můžete být buď medvěd, delfín, lev nebo vlk. A to nezměníte, protože je to dané geneticky. Ano, spousta lidí se na jiný režim adaptuje, nebo se s postupným věkem stávají více ranními typy, ale vaše biologické hodiny zůstanou stejné a je proto lepší vědět, jak pracovat s konkrétním chronotypem, který nám byl dán.  

Dr. Breus, americký odborník na spánek, identifikoval (po mnohaletých zkušenostech práce s pacienty trpícími insomnií) čtyři spánkové chronotypy a spojil je se zvířaty, které mají podobný rytmus spánku a bdělosti. S kým se ztotožňujete vy?


Medvěd

Většina lidí se podobá medvědům, odhadem asi 50% populace. Jejich vnitřní hodiny sledují východ a západ sluníčka. Se spánkem nemají žádné problémy, potřebují ho ale plných 8 hodin. Bývají to přátelští lidé, s náklonností k ostatním lidem. Ideální doba pro zvládání nejtěžších úkolů je pro ně dopoledne. Uprostřed odpoledne naopak pociťují pokles energie. Celkově ale mají během dne rovnoměrný přísun síly a energie, a jsou to lidé, kteří jsou schopni plnit a dokončovat úkoly dne. Krom onoho odpoledního útlumu jsou schopni udržet si produktivitu po celý den.


Lev

Lvi se probouzejí brzy. Ihned po probuzení cítí příval energie a tak se pouštějí do práce, jejíž většinu zvládnou hned z kraje dne. Jsou to motivovaní lidé, kteří si jdou za svým cílem. Po šálku kávy obvykle sáhnou až před obědem. Jak rychle ale den začnou, tak rychle také vyšumí, a odpoledne už padají únavou a rádi chodí do postele brzy. Lvi často mívají problémy usnout ve své vlastní ložnici, proto je dobré ji přizpůsobit pro co nejlepší spánek.


Vlk

Vlci jsou ti, kteří mají ráno velké problémy vstát a začít fungovat. Svůj den začínají později, ale na produktivní vlně se nesou ve chvíli, kdy zbytek světa už odpočívá a uléhá. Zajímavé je, že vlci mají dvě doby vrcholné produktivity: od poledne do dvou odpoledne, a potom ještě večer. Vlci bývají tvořiví lidé: spisovatelé, umělci, mistři kódování. Jakmile zapadne slunce, vlčí mozek se rozsvítí kreativitou. Většinou v takové chvíli touží nebýt nikým rušeni, i proto, že vlci bývají introvertní typy. 


Delfín

Delfíni mají lehký spánek. Můžou mít pravidelný spánkový režim, ale také nemusí. Právě oni nejčastěji trpí insomnií. Často se budí, spánku se jim nedostává dostatek. Mají také problémy s usínáním, většinou totiž přemýšlejí nad problémy uplynulého dne. Zato jsou to ale lidé vysoce inteligentní a se sklony k perfekcionalismu. Snad proto si svůj den tolik přemýlají v hlavě. Nejlepší doba na práci pro ně začíná dopolednem a končí brzy odpoledne. 


Sami určitě dokážete správně odhadnout, jaký chronotyp jste vy. Znát ho vám pomůže pochopit, proč se ve kterou denní dobu cítíte unavení nebo naopak plni energie. Spíše než se snažit měnit a “napravovat” svoje nedostatky, využijte svých silných stránek a – v tomto případě – silné denní doby. Uvidíte, že díky tomu zvládnete vše, co jste si předsevzali, ale ani nevěřili, že můžete dokázat! A já vám přeji, ať jsou vaše dny plně využité a vy večer uléháte s pocitem radosti a naplnění.

S láskou, Barbie Leia

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Výborně! Email už je na cestě 💌


Zkontroluj svůj inbox a složku hromadné.

Důležité!

Je možné, že email s kuponem přijde do složky HROMADNÉ/Promotions. Aby sis byla jistá, že nezmeškáš žádné další výhodné nabídky a dárečky, přesuň můj email do inboxu a ulož si adresu.